Jdi na obsah Jdi na menu
 

6. týden

vsudybylek.jpg

article preview

Dokument ke stažení zde.

 

Už čteme celé věty! smiley
K probraným samohláskám jsem přibrali M a T a díky tomu už tvoříme, čteme a píšeme celá slova a čteme celé věty. Společnými silami jsme vymysleli 17 slov! Od příštího týdne si začneme nosit učebnice na čtení domů, abychom se mohli pochlubit, co už umíme (a zároveň čtení trénovali, jsou mezi námi velké rozdíly, tak aby měli všichni šanci na úspěch). Také jsme přidali další úroveň robotí řeči - sami se ji učíme používat. Takže když někdo řekne PÁTEK, my promluvíme jako roboti P-Á-T-E-K. Je to moc důležité, abychom si sami dokázali slova nadiktovat. Takový první auto diktát písmen jsme si v týdnu vyzkoušeli. Na chodbu jsme chodili pátrat po obrázcích a do listu na lavici pak zapisovali, čím slova začínají.

Všechnu práci se učíme sami sobě vyhodnocovat, abychom postupně přebírali odpovědnost za své učení. Přímo po práci různými gesty a na konci týdne za pomoci smajlíků do týdenních plánů. Je to samozřejmě běh na dlouhou trať, nikomu nám to nepůjde samo od sebe, někdo má tendenci se podhodnocovat, jiný se vidí ve výrazně lepším světle, další zatím svou práci neposoudí. Ale vytrvale na tom budeme pracovat, abychom na konci prvního stupně byli schopni svou práci co nejobjektivněji posoudit.

Nestihli jsme všechnu naplánovanou práci ve čtení a psaní, chybělo nám úterý, ale to nevadí, času máme dostatek a nechceme nic uspěchat.

V matematice nás čekalo několik novinek. Seznámili jsme se se sčítacími trojúhelníky, zatím to vypadá, že jim všichni rozumíme. Je to velice účinný nástroj pro trénink sčítání (a časem také dočítání a odčítání). Nejrůznějšími způsoby dostáváme do hlav součtové trojice. Další novinkou byl způsob zápisu krokování pomocí šipek. Všichni jsme si vyzkoušeli, jak se zápisy čtou a jak se podle nich krokuje. A abychom nebyli smutní, že se na nás vždycky nedostane, vyrobila nám paní učitelka na lavice malé krokovací pásy pro každého. A my vymysleli, že krokovat na nich můžeme ořezávátkem, gumou, pastelkou, ...
V pátek jsme si venku užili "mosty", které jsme tak mohli řešit "ve skutečnosti", aniž bychom jen chodili prstem po papíru. Bylo skvělé, jak jsme dokázali na vlastní kůži ověřovat, které mosty nás dovedou přes krokodýlí řeku a které ne. Dokonce jsme i sami některé otázky vymýšleli.

V angličtině jsme se seznámili s novou slovní zásobou. Učíme se rozumět (a časem i aktivně používat) slovům, označujícím školní pomůcky. V záložce Procvičování najdete odkazy na online procvičování, doporučuji. K tomu samozřejmě nezbytná písnička a stejně jako u matematiky i páteční učení angličtiny venku.

Hned v pondělí jsme zahájili nové téma pro centra aktivit, tentokrát podle našeho dětského výběru (hlasováním). Je to parkour a dost jsme tím paní učitelce "zavařili", než vymyslela, jak na to :-). Dost nás to baví, často se nemůžeme dočkat, až budeme pracovat na novém stanovišti se svou skupinou. Najdou se i chvíle, kdy jsme třeba na někoho ve skupině naštvaní, ale to k tomu patří a učíme se s tím pracovat.
V ateliéru vyrábíme 3D modely hřišť (často nejen parkourových), která by se nám líbila. Jak kdo chce - ve dvojici, samostatně. Příští týden, až se vystřídáme všichni, si je budeme představovat.
U matematiky stavíme z krychlí parkourové překážky a evidujeme, kolik krychlí a jakých barev je na ně potřeba. Navíc přidáváme i první pokusy o měření, při kterých zjišťujeme, jak vysoké překážky by to byly ve skutečnosti, kdyby hrana jedné krychle měřila 1 m.
V centru psaní se zabýváme oblečením pro parkouristy. Vymýšlíme strategie, jak přečíst pojmenování oblečení, když známe zatím jen samohlásky. A zjišťujeme, že nám pomáhají roboti, protože každé slovo končí na jinou samohlásku, má jiné samohlásky uvnitř, apod. Zkoušíme první pozorné opisování slov a vyhledávání a barevné označování samohlásek (rozlišujeme i jejich délku) a také popisky vlastních návrhů.
Těžká je práce v centru čtení, kde poprvé nepracujeme s textem, ale se schématy. A učíme se je číst. Zkoumáme je, zjišťujeme, jaké informace nám poskytují a rozhodujeme o pravdivosti tvrzení. Nejtěžší bývá domluva ve skupině.
Věda a objevy nám přináší nejen možnost prozkoumat, co si myslíme, že z parkourových triků umíme, ale také se jeden konkrétní základní trik naučit. Je jím parakotoul. Nejdříve pozorně na výukovém videu zkoumáme, jak se dělá, a pak si ho sami zkoušíme na žíněnce na chodbě. Zatím se shodujeme na tom, že to vůbec není snadné.
A ve všech centrech přemýšlíme nad společnou otázkou: Je parkour pro mě?

Úterní divadlo v Dlouhé nám nabídlo tentokrát pohádku Dlouhý, Široký a Bystrozraký. Cesta do divadla byla vyčerpávající, v kolonách jsme popojížděli hodinu a půl, než jsme se dostali na místo. Ale zvládli jsem to a představení si užili. Alespoň podle toho, jak jsme ho druhý den v ranním kruhu hodnotili.

Hezký víkend a na viděnou v pondělí (na rodiče se těším na rodičovské kavárně smiley).

 
 



Statistiky

Online: 3
Celkem: 132352
Měsíc: 2160
Den: 62