Jdi na obsah Jdi na menu

Únor

Bobujeme

Máme letos štěstí, už podruhé jsme si mohli společně zařádit na bobech, lopatách, talířích a dalších klouzajících se pomůckách. Opět jsme si u lavičky připomněli základní pravidla bezpečnosti (kudy a jak jezdit, kudy chodit zpátky nahoru, …) a pak už si užívali. Jezdili jsme jak o život po jednom, po dvou, ve vláčku. S paní učitelkou a paní asistentkou jsme vyráběli skokánky a hned jejich kvalitu prakticky ověřovali. Hráli se sněhovou koulí „na třetího“. Skončili jsme až v okamžiku, když se kopec zaplnil dalšími třídami.

 

Oblékáme krychli

V druhé polovině ledna jsme se začali seznamovat s tématem krychle. Proměnili jsme se v krejčí a švadleny a dostali první úkol: obléknout pěnovou kostku. K dispozici jsme měli proužek se šesti čtverci a papírovou lepenku. Při tomto úkolu jsme zjistili, kolik má krychle stěn, hran a vrcholů. V další hodině bylo naším úkolem, druhým v pořadí, krychli svléknout tak, abychom získali „střih na její šaty“. Jakmile se nám to povedlo, mohli jsme střih připevnit na tabuli. Mělo to ale háček – muselo se jednat o střih nový, tedy takový, který ještě nikdo neobjevil. Třetím úkolem v další hodině bylo znovu obléknout krychli, ale tentokrát tak, aby nám vyšla hrací kostka. Protilehlé stěny musely mít dohromady sedm teček. Za pomoci této krychle jsme pak vytvořili své vlastní hrací kostky, které teď používáme při procvičování pravopisu a počítání u hracích plánů.

 

Knihovna – komiksy Pavla Čecha

Druhá letošní návštěva knihovny se nesla ve znamení komiksů Pavla Čecha. Paní knihovnice pro nás připravila množství aktivit, při kterých jsme se mohli vžít do role autora, vyzkoušet si, jak se dají číst komiksy, u kterých není vůbec žádný text, promýšlet uspořádání stránek komiksu podle toho, co vidíme na obrázcích a mnoho dalšího. Navíc jsme úkoly, na které už nám nezbyl čas, dostali do třídy, abychom je mohli využít při hodinách čtení.

 

Velké putování skřítka Ostružinky v únoru

Skřítek Ostružinka i na zpáteční cestě domů zažívá další dobrodružství. Pomohl mamince lišce při velké vichřici a my si tak mohli připomenout, jaká existují pobytová znamení, kterým jsme se podrobně věnovali v loňském roce. Že všechno zlé je pro něco dobré si ověřil, když se ztratil v husté mlze, narazil do skály, udělal si velkou bouli, ale našel zároveň tajemnou jeskyni plnou drahokamů. A protože není žádný hamoun a vzal si jen jeden na památku, seznámil se se strážcem jeskyně, který mu prozradil, že jeho drahokam má kouzelnou moc. Při setkání se špačky, kteří se vraceli z teplých krajů, Ostružinka při léčení zlomeného špaččího křídla zjistil, že jeho drahokam dokáže vyléčit zlomeniny! A my jsme tak měli téma do únorových center aktivit.

 

Centra aktivit – Minerály a První pomoc

I únorová centra aktivit vycházela z příběhů skřítka Ostružinky. Tentokrát se jednalo o dvě témata. V centru věda a objevy jsme založili pokus s krystaly soli a zaznamenali hypotézy, které budeme ověřovat v různých časových odstupech. S využitím bino lupy a magnetů jsme zkoumali vzorky minerálů a svá zjištění a pozorování zaznamenávali do pracovních listů. Zejména pozorování pod bino lupou nás dost bavilo. A ateliéru jsme si každý vyrobili svého ducha a vymysleli, jak se jmenuje, kde žije, čím se živí a jaké je jeho povolání. Tyto informace jsme zaznamenali na speciální vizitu. V centru matematiky jsme spojili první pomoc s typickým zimním sportem – běžkami. Letní cyklotrasy se díky sněhové nadílce změnily v trasy pro běžkaře a my s nimi řešili množství úkolů od měření délek tras, přes počítání rychlosti záchranářů na cestě za zraněným běžkařem, až po násobení běžek a hůlek před restaurací. V centru čtení jsme pracovali s texty týkajícími se úrazů a první pomoci a s telefonními čísly na záchranku, hasiče a policii.