Jdi na obsah Jdi na menu

Březen

Plavecký výcvik

V prvním březnovém týdnu nás čekalo ukončení plaveckého výcviku. Na poslední hodině jsme si užili závody se všemi pomůckami, které během lekcí používali. A také jsme si mohli volně hrát. Na závěr dostal každý své „Mokré vysvědčení“.

Krokodýli a hadi

Výukový program o plazech se nám všem velmi líbil. Lektor nám přinesl ukázat dva živé zástupce a pověděl nám o nich spoustu zajímavostí. Mohli jsme se zapojit a přispívat svými znalostmi.

Učíme se venku – březen

Ačkoliv je březen prvním jarním měsícem, teplo venku ještě nebylo. A to i přesto, že se sluníčko hodně snažilo. Ale příroda se již probouzí a proto jsme k matematice a češtině přidali více prvouky a pracovních činností. Sundali a vyčistili jsme všechna krmítka v sadu, aby se mohla použít zase příští zimu. Rozdělili jsme se do malých skupinek a vybrali si jednu ptačí budku k pozorování. Každý týden ji pozorujeme a do výzkumnické tabulky zaznamenáváme, co jsme viděli. Téměř u všech budek už se něco děje. Nejčastěji máme možnost sledovat, jak ptáci v zobáčkách přináší materiál na stavbu hnízda. Venkovní prostor jsme využili také k přípravě na práci s včelkami bee-bot a i tuto aktivitu jsme propojili s prvoukou a tématem návratu stěhovavých ptáků.

Včelky Bee-bot a geometrie

Po přípravě na školní zahradě jsme se pustili do programování robotických včelek. Rozdělili jsme se na polovinu a věnovali jim dvě hodiny matematiky. Jakmile jsme byli „zaškoleni“ do pravidel práce s nimi, mohli jsme si je pořádně užít nejdříve ve dvojicích a potom v celé skupině. To když jsme na mřížce tvořili a ověřovali soubor pokynů, kterými jsme chtěli dostat včelku z úlu ke kytičce pro pyl a zase stejnou cestou zpátky. Dost jsme si to užili a těšíme se, až s nimi budeme znovu pracovat. Nezahálíme ani v geometrii. Opět ve dvou skupinách, které se vždy prostřídají, plníme úkoly s dřívky a vymýšlíme střihy pro jeviště a pokojíčky. Snažíme se přijít na co nejvíce různých sítí, porovnáváme je mezi sebou a posilujeme tak svou prostorovou představivost.

Velké putování skřítka Ostružinky v březnu

Kromě jarních tradic (jako je vynášení Morany nebo Velikonoce) jsme v březnu s Ostružinkou a jeho příběhy prozkoumávali, co dělají živočichové na začátku jara. Venku jsme pozorovali ptačí budky a ve třídě se zaměřili na mláďátka. Nejvíce prostoru dostaly žabky. Využili jsme k tomu několik metod kritického myšlení. Tabulka V-CH-D naši práci nejen zahájila, ale provázela nás celým tématem až do samotného konce. Ve dvojicích jsme sdíleli, co si myslíme, že o žábách víme, a také naše otázky – co bychom se o nich dozvědět chtěli. V průběhu dvou dnů jsme za pomoci odborných textů, obrázků, videí, Vennova diagramu, hraní rozhovorů, … podrobně prostudovali rozmnožování žab, rozdíly mezi pulcem a dospělcem, význam, důvody ohrožení i možnosti pomoci těmto obojživelníkům.

Žabka Katka

V tématu žab, žabek a žabiček jsme byli ponořeni opravdu hodně. Na dvě hodiny hudební výchovy se nám podařilo získat paní učitelku Kláru Doudovou, která si pro nás připravila nejen zpěv písničky Žabka Katka, ale i veliké množství dalších hudebních aktivit. A tak jsme hráli na kameny, víčka, xylofon, zvonkohru, zpívali, … Paní učitelky nás doprovázely na kytaru, klavír, dirigovaly. A protože se nám opravdu dařilo, pořídili jsme i audio záznam, který naše paní učitelka zpracovala a vy si ho můžete poslechnout zde.

Centra aktivit – Velikonoce

Tento rok jsou sice Velikonoce až v dubnu, ale my jsme se jim díky Ostružinkovi věnovali již v březnu. V průběhu týdne jsme se tradičně vystřídali na všech centrech aktivit. Na vědě a objevech jsme podrobně prozkoumali symbol života – vejce. Prostudovali jsme všechny jeho části a dozvěděli se, k čemu slouží. Podle jednotlivých návodů jsme vyzkoušeli tři pokusy s vajíčky – vejce na kolotoči, ve vaně a u moře. Zaznamenali jsme si do pracovních listů výsledky našich experimentů a přečetli si vysvětlení všech pokusů. Na závěr jsme si mohli pročíst další zajímavosti ze světa vajec a navzájem se „vyzkoušet“. V centru matematiky jsme nejdříve nakupovali na velikonoce a využívali k tomu nejen sčítání a odčítání, ale také násobilku. Pak jsme hledali korálky z roztrženého náramku, řešili velikonoční slovní úlohy, pátrali po stejných kraslicích a nakonec v osové souměrnosti kreslili druhou polovinu zvonku. Všechny úkoly jsme si chodili sami kontrolovat. V ateliéru, který byl tentokrát spojený se psaním, jsme si mohli vytvořit kuřátko nebo zajíčka z bambule. Vyrobit podle návodu bambuli nebylo snadné a snad každý den v závěrečném kruhu zaznělo doporučení pro ostatní, které centrum ateliér teprve čeká, číst návod velmi pozorně. Jakmile bylo zvířátko hotové, mohli jsme si vybrat, zda o něm budeme psát příběh, básničku, nebo zkusíme jeho popis. V centru čtení jsme se zabývali velikonočními zvyky a tradicemi. Z velikonoční skládačky jsme nastudovali přidělený den velikonočního týdne, nakreslili a napsali jsme si poznámky a pak učili ostatní, co jsme se dozvěděli. Bylo to náročné, protože jsme každý byl zodpovědný za to, že zbývající členy skupiny nenaučíme hlouposti. PS: První dvě fotografie ještě dokumentují zakončení věd a objevů z února – po měsíci od založení pokusu pozorujeme krystaly soli, které se „vyrostly“ z našich pokusných sklenic na oknech.

Ornita 

Tématem letošního setkání s Ornitou byli „Ptáci na obzoru“. Za pomoci obrázků, video a audio ukázek a hlavně živých ptáků jsme se dozvěděli, jaké problémy člověk ptákům způsobuje a jak může své neuvážené kroky zase napravit. My sami jsme toho hodně věděli a vysloužili si tak od lektorů mnoho ocenění. Kromě živých ptáků, z nichž většinu jsme si mohli opatrně pohladit po zádech, jsme si také prohlédli vycpaniny, na kterých bylo dobře vidět např. smrtelné zranění elektrickým proudem. Na konci jsme dostali krásný ptačí plakát (který už nám visí ve třídě) a také pro každého stejné obrázky na rozvrhu hodin. Tato odměna tedy přišla později, až když jsme úspěšně splnili malý ptačí testík :-).

Noc s Andersenem

I v letošním roce jsme si užili přespávání ve škole, abychom společně oslavili Noc s Andersenem. Sešli jsme se navečeření v šest hodin a hned po „zabydlení“ jsme se pustili do připraveného programu. Zahájili jsme tradičně lichožroutí písničkou a pak už jsme četli, luštili, pátrali, morseovkovali, lepili, zase četli, kreslili, … Zkrátka podařilo se nám zjistit, které nakladatelství letos slaví sedmé kulatiny, a navíc dát dohromady jeho logo. Byli jsme překvapeni, kolik „albatrosích“ knížek máme doma nebo jsme je četli půjčené z knihovny. Samozřejmě jsme si připomněli i postavu pana Andersena a jeho pohádky. Vloni to bylo Křesadlo, letos Ošklivé káčátko. Na spaní jsme si pustili film V hlavě, pěkně nám „ladí“ s našimi aktivitami o žabákovi Ferdovi a jeho emušácích. Noc byla klidná, i když krátká. Ráno nás vzbudili Lichožrouti a po poměrně pohodovém úklidu a společné snídani jsme zakončili celou akci společnou tvorbou akrostichu „Noc s Andersenem“.